Czy rzeszowskie galerie spełniają wymagania przestrzeni publicznych?

Tomasz Ossowicz na konferencji naukowej na temat przestrzeni publicznej, która miała miejsce w Poznaniu w 2009 roku, zaproponował następujące kategorie przestrzeni publicznej: bezpieczeństwo, bogactwo oferty, różnorodność, atrakcyjna architektura oraz funkcjonalność. Przyjrzyjmy się zatem w jakim stopniu rzeszowskie galerie spełniają ww. kryteria.

Na przestrzeni wielu lat stwierdzenie przestrzeń publiczna w kontekście miasta zostało przedefiniowane. Początkowo przestrzeń publiczną utożsamialiśmy m.in. z parkami, rynkiem oraz historycznymi ulicami. W XXI w. do tej grupy należało by również dodać centra handlowe.

Po pierwsze bezpieczeństwo. Na pierwszy plan z galerii w Rzeszowie, z największą ilością wejść/wyjść wysuwa się Millenium Hall z dużą przestrzenią wewnątrz oraz stosunkowo jasną drogą ewakuacji. Dodatkowo wejścia/wyjścia do galerii znajdują się w stosunkowo dużej odległości od dwóch głównych dróg na al. Rejtana oraz przy ul. Kopisto. Kolejno w rankingu możemy umieścić Plazę, przez wzgląd na jej wielkość oraz bezpieczną odległością od drogi, kolejno Nowy Świat, Graffica oraz Galeria Rzeszów.

W przypadku atrakcyjności urbanistycznej i architektonicznej na czele stawki umieścimy Galerię Rzeszów, której budowa, położenie oraz symbolika („Serce Miasta”) lokują ją na pierwszym miejscu. Drugą lokatę należała by do Millenium Hall, głównie przez wzgląd na położenie galerii na najbardziej zaludnionym osiedlu miasta oraz na oryginalną formę budynku. Ostatnią lokatę na podium należy przyznać C.H. Nowy Świat. Outlet Graffika traci w tym rankingu przede wszystkim przez zbyt bliskie położenie obok znacznie większej galerii, podobnie jak Plaza Rzeszów.

W ostatnim akapicie zajmiemy się funkcjonalnością bogactwem oferty oraz jej różnorodnością. Ex aequo na pierwszym miejscu powinniśmy umieścić zarówno Millenium Hall, jak i Galerie Rzeszów. W obydwu przypadkach ich oferta pokrywa się w dużym stopniu, zarówno pod względem ilości organizowanych eventów okolicznościowych i sklepów. Trzecie miejsce ponownie należy do centrum handlowego Nowy Świat. Natomiast ze względu na liczne promocję na czwartym miejscu znajdzie się Graffica.

Poprzedni artykułJak pomóc dziecku, które padło ofiarą hejtu w sieci?
Następny artykułWynajem kontenerów nie tylko na budowę

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj