Bankowość elektroniczna — bezpieczne rozwiązanie w czasach pandemii?

Bankowość elektroniczna — bezpieczne rozwiązanie w czasach pandemii

Bankowość elektroniczna to nowy wymiar bankowania. Komfortowa, szybka i bezpieczna pozwala realizować operacje bankowe bez wychodzenia z domu, wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej. Co warto o niej wiedzieć? Sprawdźmy.

Bankowość elektroniczna to szereg narzędzi umożliwiających dostęp do zgromadzonych na rachunku bankowym środków finansowych oraz dodatkowych produktów bankowych za pośrednictwem urządzeń elektronicznych: stacjonarnych i mobilnych. Elementami bankowości elektronicznej będzie więc bankowość internetowa, zapewniająca dostęp do usług bankowych z poziomu komputera z dostępem do internetu, bankowość mobilna, która pozwala na korzystanie z konta przy pomocy aplikacji mobilnej czy korzystanie z bankomatów (bankowość terminalowa).

Bankowość elektroniczną w czasie pandemii

Klienci polskich banków chętnie korzystali z bankowości elektronicznej jeszcze przed rozpoczęciem pandemii. Nie ulega jednak wątpliwości, że właśnie dzięki niej bankowanie przez internet i telefon zyskało zupełnie nowy wymiar. Ze względu na obawy o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich konsumenci zdecydowanie częściej niż przed wybuchem COVID-19 korzystali z bezgotówkowych form płatności, ograniczając tym samym wykorzystanie z gotówki. Ograniczenia wynikające z zaistniałej sytuacji znacząco wpłynęły na sposób obsługi klientów przez instytucje finansowe, popychając banki do wprowadzania nowych rozwiązań cyfrowych ułatwiających bankowanie poza stacjonarnymi siedzibami. Jak wynika z danych udostępnionych przez Deloitte, 41 proc. banków w skali światowej zwiększyło limit płatności zbliżeniowych, a ponad jedna trzecia wdrożyła w pełni cyfrowe procesy, jak np. otwieranie rachunków. Jak na tle świata wypadły polskie instytucje finansowe? Aż 5 z 13 rodzimych banków przebadanych przez Deloitte okazało się cyfrowymi liderami. Większość polskich placówek od dawna stawiała na digitalizację. Zwiększenie zakresu komunikacji przy pomocy kanałów cyfrowych nie była więc dla nich rewolucją, a jedynie „kosmetyką”.

Bankowość elektroniczna w przyszłości

Pandemia COVID-19 zbudowała w Polakach nowe nawyki w zakresie korzystania z usług bankowych. Dla wielu z nich, nieprzekonanych wcześniej do cyfrowych narzędzi, stała się impulsem do tego, aby wreszcie zacząć z nich korzystać. Wiele wskazuje na to, że na skutek pozytywnych doświadczeń w zakresie korzystania z cyfrowych narzędzi cyfrowe przyzwyczajenia zostaną z klientami banków na dłużej, a tradycyjna bankowość transakcyjna będzie tracić na znaczeniu.

Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej

W czasie największych wzrostów zachorowań możliwość bankowania przez internet i telefon, bez konieczności wizyty w oddziale skutecznie minimalizowała ryzyko przeniesienia wirusa. Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej warto postrzegać jednak nie tylko z tej perspektywy. Wzrost zainteresowania cyfrowymi narzędziami spowodował… wzrost aktywności oszustów żerujących na niewiedzy bankujących przez internet klientów. Aby zapewnić sobie pełne bezpieczeństwo, korzystając z bankowości elektronicznej, warto wcielić w życie kilka zasad. Jakich?

  • Dobry program antywirusowy i regularna aktualizacja przeglądarki. Aby w pełni bezpiecznie korzystać z cyfrowych narzędzi banku, zadbaj o odpowiednie zabezpieczenia bankowości elektronicznej. Jeśli regularnie łączysz się z bankiem z poziomu komputera, zainstaluj dobry program antywirusowy. Pamiętaj także o regularnych aktualizacjach — zarówno programu, jak i przeglądarki.
  • Bezpieczne logowanie do banku. Nigdy nie podawaj nikomu swoich danych logowania do banku, nie zapisuj ich na kartce i nie zapamiętuj ich w przeglądarce internetowej.
  • Uważaj na nietypowe wiadomości z banku. Wysyłanie klientom fałszywych wiadomości z banków to jeden z najpopularniejszych sposobów na kradzież danych, a co za tym idzie — także pieniędzy z konta lub karty kredytowej. Jeśli dostaniesz z banku e-mail lub SMS, który wzbudzi Twoje podejrzenia (np. z powodu literówek), nie bagatelizuj swoich obaw. Aby upewnić się, czy wiadomość rzeczywiście pochodzi od właściwego nadawcy, skontaktuj się z bankiem i zweryfikuj tę kwestię. W takich przypadkach zdecydowanie lepiej dmuchać na zimne niż w ciągu kilku minut stracić pieczołowicie gromadzone przez miesiące oszczędności.

Źródło:

https://businessinsider.com.pl/finanse/bankowosc-elektroniczna-2021-czym-zaskocza-nas-banki/38w68d4

Poprzedni artykułFotele glamour w całej krasie – wnętrza na bogato Ideal Meble
Następny artykułKomu pasują spodnie culotte

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj