W związku ze wzrostem znaczenia rynku e-commerce, funkcjonująca do 2015 roku dyrektywa PSD została zastąpiona inną wersją – PSD2. Kraje członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, były zobowiązane do podporządkowania się nowym przepisom. Co to oznacza dla klientów banków?
Celem dyrektywy PSD2 jest ułatwienie rozwoju e-gospodarki poprzez redukcję kosztów oraz zwiększenie bezpieczeństwa zawieranych transakcji. To dobra wiadomość dla klientów – banki zobligowane są do ustandaryzowania usług płatniczych oraz zapewnienia dostępu do najnowszych technologii płatniczych.
- Nowe zasady rozpatrywania reklamacji
Zgodnie z obowiązującą dyrektywą PSD2, bank musi w znacznie krótszym czasie rozpatrzyć złożoną reklamację, np. za naliczenie nienależnych odsetek, wykonanie nieautoryzowanej transakcji itp. Dzięki temu klient będzie mógł znacznie szybciej domagać się zwrotu swoich środków.
- Mniejsze obciążenie za nieautoryzowane transakcje
Do zawierania nieautoryzowanych transakcji dochodzi dość często. To dla klientów banków oznacza spore straty finansowe – także te związane z koniecznością poniesienia finansowej odpowiedzialności. Przed wprowadzeniem dyrektywy PSD2 wynosiła ona 150 euro. Obecnie kwota została zmniejszona do wartości 50 euro.
- Silniejsze uwierzytelnienie klienta
Dzięki dyrektywie PSD2, klient może liczyć na większe bezpieczeństwo zawieranych transakcji. Banki zobowiązane są do zastosowania silniejszego uwierzytelnienia, między innymi poprzez:
- loginu i hasła,
- cechę biometryczną, np. odcisk palca,
- aplikację mobilną.
Przykładowo, mając Moto Konto w Toyota Banku będzie można spodziewać się rezygnacji z klucza elektronicznego na rzecz aplikacji mobilnej. Właśnie za jej pośrednictwem będzie dochodzić do autoryzacji transakcji, co zwiększy bezpieczeństwo dokonywania przelewów i zminimalizuje ryzyko dokonywania płatności przez osoby niepowołane.
Dyrektywa PSD2 – zmiany na lepsze?
Z punktu widzenia klientów banków, dyrektywa PSD2 jest zmianą na lepsze. Poprzez zmianę sposobów uwierzytelniania transakcji czy obniżenie kosztów nieautoryzowanych przelewów, zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Sprawia, że każdy posiadacz konta osobistego może czuć się pewnie w obliczu zagrożeń czyhających w sieci.
Warto pamiętać, że polskie banki są na etapie wdrażania nowych rozwiązań spełniających wymogi PSD2. Trzeba zatem spodziewać się pewnych zmian, np. w dostępie do bankowości elektronicznej.