UX w sklepie internetowym – o co musisz zadbać?

User Experience to zagadnienie związane z doświadczeniem użytkownika odwiedzającego stronę internetową. Współczesne serwisy, a przede wszystkim sklepy internetowe przykładają do tej kwestii coraz większą uwagę. Lepsze rozwiązania z zakresu UX podwyższają szansę na skuteczną sprzedaż, wykorzystanie up-sellingu lub cross-sellingu, jak również walkę z porzuconymi koszykami. Należy pamiętać, że wymagania klientów na tym konkurencyjnym rynku stale rosną. Oto kilka przykładów dobrych praktyk z zakresu UX, które warto stosować w biznesie e-commerce.

Funkcjonalna wyszukiwarka

Stali klienci sklepu internetowego bardzo często wiedzą, czego szukają, pozostali pragną szybko i wygodnie eksplorować ofertę sklepu. Z myślą o obu grupach warto stworzyć czytelną i funkcjonalną wyszukiwarkę produktów. Duże znaczenie mają obecne na stronie filtry, które pozwalają natychmiast przejść do interesujących klienta kategorii, jak również bezpośrednio do produktów.

Z myślą o pierwszej grupie klientów, która realizuje swoje stałe zamówienia warto wprowadzić już z pozycji wyszukiwarki możliwość dodania produktu do koszyka. Z kolei mając na uwadze konsumentów-poszukiwaczy, należy wprowadzić do wyszukiwarki jak najwięcej filtrów, również nietypowych, takich jak możliwość natychmiastowej dostawy czy odnoszących się do konkretnych parametrów produktów. W końcu każdy potencjalny kupujący przyjmuje inną perspektywę.

Wspierające sprzedaż karty produktów

Po kliknięciu na dany element oferty klient przechodzi do karty produktowej. Jej kształt może zadecydować o tym, czy konsument zdecyduje się na zakup. Dobrej jakości zdjęcia produktów to standard. Oprócz nich niezbędny jest opis z jednej strony wspierający SEO, a z drugiej czytelny dla klienta (na przykład w formie podpunktów) i eksponujący korzyści. W karcie produktowej nie powinno zabraknąć hasła CTA zachęcającego do dodania produktu do koszyka, jak również licznika czasu upływającego do najbliższej możliwej wysyłki towaru – takie rozwiązanie wzmacnia CTA. Warto również pamiętać, by wszystkie kluczowe informacje i sekcje znalazły się na jednym ekranie, zarówno w przypadku komputera, jak i smartfona.

Uproszczony proces zakupowy

Im ścieżka prowadząca do finalizacji transakcji jest krótsza, tym lepiej, bo zwiększa to prawdopodobieństwo konwersji. Banery związane z aktualnymi promocjami, hasłami call to action, unikalnymi ofertami, podobnie jak sider znajdujący się na stronie głównej to ważne elementy sklepu internetowego, ale nie wolno ich nadużywać. W przeciwnym razie odwracają one uwagę klienta od zakupów, których był gotów dokonać.

Czytelny, pro-sprzedażowy koszyk

Tworząc koszyk zakupowy zgodnie z dobrymi standardami UX warto postawić raczej na minimalizm. Koszyk powinien ograniczać się do listy wybranych produktów wraz z ich cenami i kluczowymi informacjami. Na tym etapie można też wprowadzić wybór sposobu dostawy, aby klient wiedział, ile będzie kosztować go zamówienie oraz opcjonalnie brakującą kwotę do darmowej dostawy, jeśli sklep prowadzi taką politykę. Pozostałe komunikaty związane na przykład z cross-sellingiem nie powinny się tu pojawiać – mogą zwiększyć prawdopodobieństwo porzucenia koszyka.

Wygodne płatności i wysyłki

Jednym z ostatnich i kluczowych elementów ścieżki zakupowej jest checkout czyli podsumowanie zamówienia i finalizacja transakcji. W tym przypadku bardzo istotne znaczenie ma skrócenie i uproszczenie ścieżki. Klient powinien jednym kliknięciem wybrać interesującą go formę dostawy. Z punktu widzenia sklepu internetowego bardzo wygodnym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty platformy logistycznej, która pozawala na oszczędność. Platformy takie jak Apaczka.pl (https://www.apaczka.pl/) pozwalają z łatwością zintegrować realizację dostaw z e-sklepem i oferują klientom bardzo szeroki wachlarz wariantów dostawy – przez kuriera, pocztę, do partnerskiego punktu odbioru bądź paczkomatu.

To samo kryterium dotyczy sposobu płatności. Współczesne płatności internetowe pozwalają sfinalizować transakcję przy pomocy jednego kliknięcia, czego oczekuje bardzo wielu klientów. Ważnym uproszczeniem dla niektórych konsumentów jest też możliwość dokonania zakupów bez rejestracji w sklepie.

Poprzedni artykułIle kosztuje nowoczesne wyposażenie łazienki?
Następny artykułKostka introligatorska – co to takiego?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj