Nierzetelni płatniczo kontrahenci to czarny sen polskich przedsiębiorców. Jeśli Ty również zmagasz się z problemem nieterminowych płatności, zdradzimy Ci skuteczne sposoby na to, jak odzyskać swoje należności.
Jak wynika z danych udostępnionych przez BIG Info Monitor w I kwartale 2021 roku, w ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 39,1% mikro, małych i średnich firm miało należności przeterminowane o co najmniej 60 dni. Co ciekawe, w III kwartale było ich 34,6%. Takie dane doskonale udowadniają więc, że w kwestii egzekwowania płatności… cierpliwość nie popłaca. Jak wskazuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor cytowany przez portal www.big.pl, bierna postawa to błąd, który może sporo kosztować, bo część długo przeciąganych płatności już nigdy nie zostaje uregulowana.
Prośbą czy groźbą – jak polscy przedsiębiorcy egzekwują długi?
Większość mikro, małych i średnich firm egzekwuje nieterminowe płatności we własnym zakresie, bez fachowego wsparcia profesjonalistów. Wykonując kolejne telefony z prośbami o dokonanie płatności, przedsiębiorcy kolejny raz wysłuchują identycznych wymówek (faktura nie dotarła do działu księgowości, mamy przejściowe problemy finansowe, uregulujemy płatność tak szybko, jak będzie to możliwe). Jak nietrudno zgadnąć, skuteczność takich działań pozostawia z reguły wiele do życzenia. Nic dziwnego. Jeśli działasz wciąż w ten sam nawykowy sposób, oczekiwanie odmiennych rezultatów to spora naiwność.
Jak odzyskać dług – wskazówki ekspertów
Oto sprawdzone wskazówki, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność procesu egzekwowania długu.
1. Nie trać czasu
Jak pokazują badania, wraz z upływem czasu szanse na odzyskanie należności maleją. Aby zwiększyć skuteczność swoich działań – zacznij jak najszybciej. Już pierwszego dnia po upływie terminu płatności skontaktuj się z klientem, aby poznać przyczyny opóźnienia i co ważne – ustalić realny termin przelewu.
2. Wyślij wezwanie do zapłaty
Jeśli mimo ustaleń pieniądze nie wpłynęły na Twoje konto, wciel w życie radykalne kroki. Jednym z najskuteczniejszych i najbardziej motywujących dłużników do spłaty jest wysłanie wezwania do zapłaty z informacją o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG. Rejestr dłużników BIG to rejestr nieuczciwych płatników prowadzony przez BIG InfoMonitor. Zawiera on dane osób fizycznych i przedsiębiorstw, które nie wywiązują się ze swoich obowiązków płatniczych. Biorąc pod uwagę fakt, że regularnie zaglądają do niego banki, firmy pożyczkowe, leasingodawcy, ubezpieczyciele i przedsiębiorcy, jest on jednym z najlepszych źródeł wiedzy na temat wiarygodności płatniczej podmiotów. Obecność na czarnej liście dla wielu przedsiębiorców będzie więc ogromną niedogodnością mogącą realnie zaburzyć biznesowe plany i cele.
Co ważne, aby wpisanie danych kontrahenta do rejestru było możliwe, kwota zadłużenia nie może być niższa niż 500 zł (dla przedsiębiorców) i 200 zł (dla osób fizycznych), a wezwanie musi być wysłane co najmniej 30 dni przed planowanym wpisem.
Chcesz znacząco ułatwić sobie wykonanie tej czynności? Wezwanie z logo BIG możesz zamówić w Systemie transakcyjnym Biznes BIG.pl. Wystarczy, że wypełnisz formularz zawierający dane dłużnika i zobowiązania .Następnie system automatycznie wygeneruje pismo zawierające także wymagane prawem dodatkowe klauzule i zapisy. Pracownik BIG-u w Twoim imieniu wyśle także dokument do nieterminowego płatnika.
3. Wpisz dane dłużnika do rejestru dłużników BIG
Mimo wezwania do zapłaty nieuczciwy kontrahent nie uregulował zadłużenia? Czas na wpisanie jego danych do rejestru dłużników. Aby tego dokonać, konieczne będzie założenie BIGKonta. Aby móc z niego korzystać, będziesz musiał zweryfikować swoje dane, zawrzeć z BIG-iem umowę abonamentową lub opłacić usługę pre-paid (jej dostępność zależy od kwoty długu). Cała procedura nie jest skomplikowana, a zważywszy na możliwe do osiągnięcia korzyści – zdecydowanie warto ją zrealizować.</P
4. Zadbaj o prewencję
Współpracując z BIG-iem, zyskasz dostęp nie tylko do narzędzi, które pomogą egzekwować długi, ale także do tych usprawniających działania prewencyjne.
- Dzięki usłudze monitorowania jako pierwszy dowiesz się, że dane Twojego klienta zostały wpisane do rejestru BIG. Dzięki temu będziesz mógł zareagować, redukując ryzyko towarzyszące kontynuacji współpracy z bankrutem.
- Pieczęć prewencyjna potwierdzająca współpracę z BIG-iem i umieszczana na fakturach da Twoim klientom jasny sygnał, że poważnie podchodzisz do kwestii terminowego regulowania płatności. W ten sposób podkreślisz, że w przypadku opóźnień dane Twoich klientów mogą trafić do rejestru dłużników