Wraz z rosnącym zainteresowaniem klientów, coraz więcej firm decyduje się na przeniesienie całości, bądź części swoich usług do internetu. Jednym z najpopularniejszych sposobów na dokonanie takiej zmiany jest założenie sklepu internetowego. Wymaga to jednak nie tylko wysokiej jakości produktów, ale także znajomości z zakresu marketingu, tworzenia stron internetowych, budowania marki sklepu w social mediach oraz umiejętności analitycznych, które pozwolą na poznanie zachowań klientów w internecie. Pierwszym krokiem, żeby zacząć rozwijać swój internetowy biznes jest założenie i stworzenie strony internetowej sklepu. Pomoże nam w tym oprogramowanie e-commerce. W tym artykule dowiesz się, czym ono jest i jakie możliwości daje swoim użytkownikom.
Czym są oprogramowania e-commerce?
Oprogramowanie e-commerce to swego rodzaju silnik napędowy, który stoi za sklepem internetowym. Umożliwia on łatwe zarządzanie sklepem, dodawanie lub usuwanie produktów, obliczanie podatków i wszystkiego, co jest związane z zarządzaniem stroną internetową i realizacją zamówień. Oprogramowanie e-commerce upraszcza skomplikowane procesy w przyjaznym interfejsie użytkownika, który umożliwia osobom z nietechnicznym doświadczeniem nadzorowanie całej pracy sklepu internetowego. Pomimo łatwości korzystania z oprogramowania, platformy e-commerce oferują swoim użytkownikom bardzo duży wybór dodatkowych możliwości, które pozwalają na stworzenie w pełni spersonalizowanego sklepu.
Rodzaje oprogramowania e-commerce
Oprogramowanie e-commerce występuje w dwóch podstawowych odmianach: On-Premise oraz SaaS. Postaramy się pokrótce wyjaśnić, jak obie z nich funkcjonują.
On-Premise- Jest to oprogramowanie, które instaluje się na lokalnym serwerze lub komputerze i zarządzane jest stacjonarnie przez zespół programistów, którzy ręcznie obsługują aktualizacje, rozwiązują problemy i dbają o ogólną pracę strony internetowej naszego sklepu internetowego. Sprzedawcy internetowi początkowo korzystali z rozwiązań lokalnych, ponieważ pozwalali na lepsze zarządzanie w porównaniu z rozwiązaniami hostowanymi. Dziś jednak, dzięki rozwojowi technicznemu i ciągłym usprawnieniom wprowadzanym do oprogramowań, coraz częściej właściciele sklepów korzystają z oprogramowania jako usługę, czyli SaaS.
SaaS, czyli rozwiązanie hostingowe, z technicznego punktu widzenia jest opcją bezosobową i bezobsługową . Wszystkie aktualizacje, poprawki i nowo wydane funkcje są wykonywane automatycznie lub za pomocą integracji z pomocą jednego kliknięcia panelu sterowania na naszej stronie. Hostowane oprogramowanie e-commerce gwałtownie ewoluowało i umożliwiło swoim użytkownikom szerokie dostosowanie i elastyczność w optymalizacji serwisu, które były wcześniej dostępne wyłącznie w przypadku instalacji lokalnych. Kolejną zaletą oprogramowania SaaS, jest to, że większość najbardziej popularnych firm softwarowych, oferuje swoim klientom oprogramowania w bardzo przystępnej cenie, wraz ze szkoleniami, na których przedstawiane są wszelkie istotne aspekty programu.
Co daje użytkownikowi oprogramowanie e-commerce?
Celem oprogramowania e-commerce jest umieszczenie wszystkiego, czego potrzebujesz, aby uruchomić sklep w jednym miejscu. Platformy e-commerce, nie są wstanie zapewnić wszelkich potrzebnych usług samodzielnie, jednak ułatwiają one integrację z przodującymi dostawcami innych usług, do których należą m.in. oprogramowania księgowe, ERP, 3PL, media społecznościowe-takie jak Facebook, Twitter i Pinterest – i wiele innych. Wszystkie te zewnętrzne programy można z łatwością powiązać z oprogramowaniem e-commerce, co bardzo ułatwia proces tworzenia naszego sklepu internetowego.
Zainstalowanie oprogramowania e-commerce w znaczącym stopniu wpływa na uproszczenie marketingu: wbudowane programy nastawione na SEO i łatwa optymalizacja pozwalają sklepom internetowym na zdobycie wyższej pozycji organicznej w wyszukiwarkach, takich jak Google, co jest najlepszym sposobem na zdobycie nowych klientów, bez konieczności wydawania pieniędzy na reklamy.
Oprogramowanie e-commerce pomaga również w automatyzacji wysyłki oraz zarządzaniu podatkami. Pozwala na łatwe drukowanie etykiet wysyłkowych, obliczanie podatków od sprzedaży na podstawie lokalizacji klienta oraz wysyłanie powiadomień e-mail na skrzynki pocztowe klientów.
Inną ważną cechą, którą oferują nam oprogramowania e-commerce, jest zarządzanie produktami. Ułatwiają one na swobodne zarządzanie tworzeniem obrazu produktu na stronie bez konieczności posiadania technicznej wiedzy o programowaniu. Dzięki takim oprogramowaniom, z łatwością możemy ustalać i modyfikować rozmiar, kolor, ilość dostępnego produktu oraz zmieniać nazwy i obrazy przedstawiające produkt.
Zarządzanie klientami i zamówieniami to aspekty, które odgrywają kluczową rolę w odniesieniu sukcesu firmy. W usprawnieniu i poprawie tych elementów również przyda się oprogramowanie e-commerce. Pozwala ono filtrować według klienta, sprawdzać status zamówienia i wprowadzać zmiany w dostawie. Integracje z platformami e-mail, takimi jak np. Mailchimp, stanowią kolejne medium do zarządzania komunikacją z klientem. I pozwalają na zbudowanie jeszcze lepszej relacji, co w konsekwencji przekłada się na większą sprzedaż.
Prowadzenie sklepu internetowego to wymagające zadanie, dlatego nikt z nas nie ma ochoty dodawać sobie dodatkowej porcji pracy. Najlepszym na to sposobem jest zainstalowanie jednego z popularniejszych oprogramowań e-commerce. Zwiększy ono ogólny komfort użytkowania i zarządzania stroną internetową sklepu zarówno z poziomu właściciela, jak i klientów. Oprogramowania pozwalają na wgranie na naszą stronę przyjemnych motywów, które ułatwią robienie zakupów, a prosty w obsłudze panel sterowania pozwoli na szybkie przeprowadzanie zmian bez konieczności czekania na programistę.
Jakie oprogramowanie wybrać?
E-commerce to jeden z najszybciej rosnących rynków spośród wszystkich na świecie. Z tego powodu, coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie tego typu biznesu. Początkujący, nie są skazani na wydawanie kilku, lub kilkunastu tysięcy na samo tworzenie strony dzięki takim oprogramowaniom jak: BigCommerce, Shopify, BigCartel, WooCommerce, Squarespace, oraz Demandware. Każda z tych platform wykorzystywana jest przez miliony użytkowników na całym świecie, dlatego wybranie jednej z nich będzie dobrym pierwszym krokiem postawionym na drodze do sukcesu w sprzedaży internetowej.
Artykuł powstał we współpracy z https://it-develop.pl/blog/