Opłata drogowa w Belgii. Od czego zależy jej wysokość?

W Belgii wiele odcinków autostrad jest oświetlonych i zapewnia wysoki komfort jazdy, ale to oczywiście kosztuje. Opłaty drogowe to jednak niejedyna kwestia, o której należy pamiętać. Opłaca się także przestrzeganie przepisów – dosłownie, gdyż w Belgii kierowcom grożą bardzo wysokie mandaty.

Polacy świadczą usługi przewozu towarów do wielu krajów Europy. Wśród nich znajduje się także Belgia, która należy do najwyżej rozwiniętych gospodarczo państw świata. Belgia to co prawda na razie nasz dziesiąty w kolejności partner handlowy pod względem wymiany towarów, ale od lat obroty z tym krajem mocno rosną. W samym tylko 2018 roku zanotowaliśmy dynamikę handlu z Belgią na poziomie 109,5%[1]. To oznacza, że do Belgii trafia coraz więcej towarów z Polski i coraz więcej przywozimy z tego kraju. Osoby zarządzające przewozami w polskich firmach transportowych muszą zwrócić uwagę nie tylko na opłaty drogowe w Belgii, ale także na inne kwestie związane z przejazdami. O ile regulowanie opłat za paliwo czy opłat drogowych i podatków jest obecnie ułatwione ze względu na możliwość stosowania w tym celu karty paliwowej (np. Shell Card), o tyle nie sposób bezproblemowo realizować frachtów do Belgii bez znajomości tamtejszego systemu opłat drogowych i problemów, które się z nim wiążą.

Opłaty drogowe Belgia – ile zapłacimy?

System poboru opłat drogowych w Belgii nosi nazwę Viapass, a zarządza nim od 1 kwietnia 2016 roku firma Satellic NV. Opłatom drogowym podlegają wszystkie samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 tony z wyjątkiem autobusów. Naliczanie opłat odbywa się za pomocą urządzeń OBU korzystających z technologii GSM. Należy wiedzieć, że OBU powinno być włączone przez cały okres podróży przez Belgię, gdy nawet jedzie się po bezpłatnym odcinku drogi. Najlepiej włączyć OBU zaraz przed wjazdem – w przypadku włączenia urządzenia już na terenie Belgii, zwykle za pierwszy odcinek dostaje się mandat, ponieważ OBU musi się odpowiednio podładować, zanim zacznie prawidłowo działać. Urządzenie można zamówić online lub odebrać w jednym z punktów serwisowych na terenie Belgii. Za OBU pobierana jest kaucja w wysokości 135 euro, która jest zwracana po oddaniu urządzenia w dobrym stanie. Można także korzystać z OBU InterRoute Plus czy OBU Toll4U. Wtedy pobierane jest 10 euro za wydanie urządzenia, a opłata miesięczna wynosi maksymalnie 3,50 euro (im więcej urządzeń, tym niższy abonament miesięczny).

W Belgii wysokość opłat drogowych jest uzależniona od kilku czynników:

  • masy pojazdu,
  • klasy emisji spalin,
  • typu drogi.

Opłaty drogowe w Belgii (w euro/km):

Co się zmieniło w opłatach od 1 lipca 2019 roku?

Wszyscy przewoźnicy, którzy jeżdżą do Belgii, muszą zwrócić uwagę na to, że od 1 lipca w tamtejszym systemie poboru opłat drogowych Viapass nastąpiły pewne zmiany. Przede wszystkim doszło do podwyżki stawek za przejechany kilometr (nasza tabela uwzględnia już tę podwyżkę).

Druga zmiana dotyczy kont użytkowników. Belgijski operator Satellic wprowadził nową wersję ogólnych warunków umowy. W wyniku tego powstała nowa forma konta użytkownika – Service Point Account. Poprzednie konto Fast Track Account było dostępne jedynie do końca lipca 2019 roku. Nowe konto automatycznie zastąpiło poprzednie.

Jakie problemy mogą napotkać przewoźnicy w Belgii?

Wykonując frachty docelowe lub tranzytowe przez Belgię, przewoźnicy (a szczególnie pracujący dla nich kierowcy) mogą zetknąć się z różnymi problemami. Największym z nich są mandaty wystawiane za brak opłat drogowych. Kłopot polega jednak na tym, że nie zawsze wynikają one z winy kierowcy. Belgijskie urządzenia często bywają zawodne: zawieszają się, ulegają usterkom, nie rozpoznają urządzeń pokładowych itp. To może spowodować nieprawidłowe naliczenie opłat (z OBU przesyłane są złe dane), a w razie kontroli skutkuje to nałożeniem bardzo wysokiego mandatu. Kontrole zaś wcale nie są rzadkie – mogą odbywać się na stacjonarnych bramownicach kontrolnych, przenośnych stacjach kontrolnych, mogą też być dokonywane przez jednostki mobilne. Na szczęście od niesprawiedliwie nałożonego mandatu można się odwołać. Pismo z odwołaniem należy przesłać na adres organu, który wystawił mandat, wraz z uzasadnieniem odwołania.

Belgijska infrastruktura drogowa zapewnia kierowcom wygodny przejazd oraz komfortowe i bezpieczne miejsca odpoczynku. Niestety system Viapass nie zawsze działa tak, jak należy, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na funkcjonowanie zamontowanego OBU. Problem są również bardzo wysokie mandaty, które niekiedy nakładane są z powodu błędnego działania urządzeń.

[1] https://www.gov.pl/attachment/04b98f67-968a-4b71-a9c8-f4619da93318

Poprzedni artykułCo należy wiedzieć na temat druku VAT-7?
Następny artykułJak promować wydarzenie lokalne?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj