Dynamiczny rozwój technologii informacyjnych i popularność jej narzędzi przyczyniają się do powstania marketingu opartego na zasobach baz danych. Korzystanie z rozwiązań marketingu baz danych (m. zintegrowanego) umożliwia lepsze zarządzanie sprzedażą i działaniami promocyjnymi m.in. dzięki lepszej komunikacji z klientami i zrozumieniu ich potrzeb, ale też konkurencji i rynku w ogóle.
Za co kochamy marketing bezpośredni?
Idea marketingu bezpośrednia opiera się na komunikacji z odbiorcą przekazu promocyjnego. Zamiast tradycyjnych narzędzi, takich jak reklama w telewizji czy w prasie, wykorzystywane są rozwiązania umożliwiające stworzenie i podtrzymanie długoterminowej relacji z klientem m.in. poprzez indywidualizację przekazu. Wykorzystanie zindywidualizowanych mediów, takich jak mailing, kampanie SMS i telemarketing pozwala na gromadzenie informacji na temat każdego klienta. Dzięki temu działania z zakresu marketingu bezpośredniego są mierzalne. Analiza danych pozyskanych w kampanii sprzedażowej pozwala dokładnie określić jej skuteczność, efektywność i opłacalność.
Telefon komórkowy w komunikacji marketingowej
Pod koniec 2018 roku w Polsce zarejestrowanych było 51,6 mln kart SIM – mówi ekspert z serwisu internetowego panoramadanych.pl. – Popularność telefonów komórkowych otwiera przed marketerami szerokie możliwości. Każdy numer telefonu komórkowego przypisany jest do konkretnej osoby, która posiada cechy określone przez kryteria geograficzne, ale też demograficzne, psychograficzne i wzorce zachowań. Co za tym idzie, komunikat wysyłany na telefon komórkowy jest bardzo precyzyjny, a co więcej może być personalizowany, czyli dopasowany do potrzeb czy upodobań odbiorcy-klienta.
Wykorzystanie bazy telefonów komórkowych w kampanii sprzedażowej umożliwia więc komunikację bardzo precyzyjną, natychmiastową i interaktywną. Interaktywność w marketingu mobilnym oznacza, że odbiorca komunikatu ma możliwość zareagowania na otrzymywane treści, co sprzyja budowaniu relacji z marką i daje większe możliwości personalizowania przekazów dzięki poznaniu preferencji każdego z klientów.
Aktualna baza telefonów komórkowych, przygotowana zgodnie z zasadami RODO, umożliwia m.in prowadzenie kampanii typu push. Takie kampanie polegają na wysyłaniu treści reklamowych lub informacyjnych (SMS, MMS) do osób znajdujących się w bazie i przygotowanie tych treści zgodnie z konkretnymi kryteriami demograficznymi czy geograficznymi. Posiadanie bazy danych telefonów komórkowych firm czy osób prywatnych pozwala też na prowadzenie klasycznych kampanii telemarketingowych oraz tzw. voicemailingu.