Jeśli zależy Ci na zwiększeniu konwersji produktu cyfrowego, koniecznie musisz zapoznać się z pojęciem audytu UX. Czym jest User Experience i co warto wiedzieć o audycie UX? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Czym jest UX?
Na samym początku warto wyjaśnić, czym jest UX (User Experience). Pojęcie to oznacza doświadczenia użytkownika, a dokładniej wszystkie wrażenia i odczucia, jakich doświadcza użytkownik podczas interakcji z danym produktem cyfrowym. Z terminem UX możemy się spotkać w kontekście stron internetowych, sklepów online, programów komputerowych czy aplikacji mobilnych.
Audyt UX – na czym polega?
Audyt UX to narzędzie służące do badania użyteczności produktów cyfrowych. Obejmuje ono szereg testów i analiz umożliwiających zdiagnozowanie obszarów, które powstrzymują użytkowników przed ponownym kontaktem z produktami digitalowymi. Do podstawowych elementów składających się na analizę User Experience należą między innymi:
- Analiza heurystyczna – to analizowanie produktów cyfrowych pod kątem określonych wskazówek i zasad:
- Pokazuj użytkownikom status systemu.
- Zachowaj zgodność systemu z rzeczywistością.
- Zapewnij użytkownikowi pełną kontrolę.
- Realizuj standardy i utrzymaj spójność.
- Zapobiegaj błędom.
- Daj wybór, zamiast zmuszać do pamiętania.
- Zapewnij efektywność i elastyczność.
- Zadbaj o minimalizm i estetykę.
- Zapewnij skuteczną obsługę błędów.
- Zadbaj o pomoc oraz dokumentację.
- Wędrówka poznawcza – czyli analiza użyteczności produktu digitalowego z punktu widzenia nowego użytkownika.
- (Opcjonalnie) Lista kontrolna – polega na analizie produktu cyfrowego według określonych punktów ze szczegółowej checklisty.
Analiza User Experience – cele
Audyt użyteczności produktu cyfrowego to szereg badań mających na celu sprawdzenie jak użytkownik zachowuje się na stronie i jakie ma z nią doświadczenia. Te dane w dalszej perspektywie będą wykorzystywane do wprowadzenia UX, produktu cyfrowego na wyższy poziom. Do celów analizy UX możemy zaliczyć takie aspekty jak:
- Sprawdzenie, jakie są słabe i mocne strony produktu cyfrowego;
- Wskazanie listy błędów produktu;
- Wskazanie czynności niezbędnych do usunięcia zaistniałych błędów;
- Stworzenie listy sugestii jak dostosować zawartość produktu digitalowego do potrzeb użytkowników.
Audyt strony internetowej – zalety
Audyt User Experience nie jest łatwym zadaniem, dlatego warto w tej kwestii skorzystać z pomocy profesjonalistów – https://webmetric.com/oferta/audyt-ux//oferta/audyt-ux/. Jest wiele powodów, dla których warto przeprowadzić audyt ekspercki UX. Do najważniejszych zalet analizy użyteczności produktów digitalowych należą przede wszystkim:
- Ulepszenie funkcjonalności produktu;
- Wyeliminowanie problemów, które negatywnie wpływają na doświadczenia użytkowników;
- Zwiększenie zadowolenia użytkowników korzystających z produktu cyfrowego;
- Rozwój biznesu i zwiększenie przychodów firmy.