Najważniejsze zasady BHP transportu wewnętrznego

najwazniejsze zasady bhp transportu wewnetrznego

Prawidłowo zorganizowany transport wewnętrzny w firmie może zwiększyć jej przepustowość. Z drugiej strony, brak zasad transportu wewnętrznego może być przyczyną wielu problemów, wypadków z udziałem pracowników i strat w towarze. Jak zorganizować transport wewnętrzny w firmie? Jakich przepisów BHP musimy się trzymać?

BHP transportu wewnątrzzakładowego

Istnieje kilka bardzo ogólnych wytycznych dla transportu wewnątrzzakładowego, których zastosowanie może jednak bardzo mocno ograniczyć wystąpienie jakichkolwiek problemów. Co to za wytyczne?

  1. Masa transportowanych ładunków na urządzeniu lub pojeździe transportowym nie może przekraczać dopuszczalnego udźwigu danego środka transportu.
  2. Rozmieszczenie i ułożenie ładunku powinny umożliwiać bezpieczny przewóz i rozładunek.
  3. Przewożony ładunek musi być zabezpieczony przed upadkiem, przemieszczeniem lub rozsypaniem.
  4. Operatorzy urządzeń transportowych powinny wykazać się kwalifikacjami dopuszczającymi do prowadzenie tychże urządzeń.

Wydaje się proste. Niestety co chwila słyszymy o złamaniu tych zasad i w efekcie wypadkach. Pamiętajmy, że słyszymy tylko o tych sytuacjach, w których doszło do wypadku. Ilość sytuacji, w których nie przestrzega się zasad transportu wewnątrzzakładowego jest zatem dużo większa. Niestety pozostaje nieujawniona.

Drogi wewnątrz zakładowe i korytarze transportowe

Dużą uwagę w przepisach BHP przywiązuje się do organizacji dróg i trakcji komunikacyjnych, zarówno dla ruchu pieszego jak i pojazdów transportowych. Prawo nakłada na właścicieli magazynu obowiązek oznakowania dróg transportu wewnętrznego znakami pochodzącymi wprost z przepisów prawa o ruchu drogowym. Nie znaczy to jednak, że nie można zrobić tego lepiej. W praktyce coraz częściej drogi transportowe oznacza się rzucającą w oczy kolorystyką, maluje w całości innym kolorem, dodatkowo opisuje intuicyjnymi znakami. Droga taka musi też spełniać określone normy co do jej szerokości.

Szerokość drogi dla ruchu pieszego jednokierunkowego wynosić powinna tyle co szerokość ładunku jaki niesie pieszy + 30 cm zapasu. W przypadku ruchu dwukierunkowego wartość tę pomnożyć trzeba x2.

Szerokość drogi dla ruchu z udziałem środków transportu wynosić powinna, dla ruchu jednokierunkowego szerokość środka transportowego (lub szerokość ładunku, jeśli jest szerszy) + 60 cm zapasu. W przypadku ruchu dwukierunkowego bierze się dwukrotną szerokość środka transportowego (lub ładunku) + 90 cm zapasu.

Odbojnice

Na koniec warto wybiec w przyszłość i uprzedzić fakty. Najlepsze bariery na szlaku komunikacyjnym, które zapewnią bezpieczeństwo na najwyższym poziomie to po prostu bariery fizyczne. Od lat w tym aspekcie doskonale sprawdzają się odbojnice. Czym są odbojnice? To metalowe barierki, słupki i orurowanie, które ma zagrodzić drogę wózkom widłowym. Odbojnice przyjąć mają też na siebie siłę uderzenia chroniąc regał, maszyny, czy tez bezpośrednio towary. Odbojnice stosowane są szeroko w magazynach. Ustawione w newralgicznych miejscach, na łukach, przed regałami, przed szczególnie ważnymi maszynami, stanowią fizyczną barierę, którą trudno będzie pokonać przez pomyłkę.

Autor: wave.info.pl

Poprzedni artykułJak poprawić wydolność oddechową płuc?
Następny artykułCzym się kierować, wybierając sól do kąpieli?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj