Jakie wyróżniamy rodzaje bieżnika w oponach?

Podczas zakupu opon zapewne największą uwagę zwracasz na ich markę, rok produkcji oraz informacje na etykiecie. To stanowi dla Ciebie wyznacznik ich jakości. Jest to słuszny tok rozumowania. W pierwszej kolejności powinieneś jednak zastanowić się jaki rodzaj bieżnika będzie optymalny dla Twojego auta. I właśnie omówieniem rodzajów bieżnika w oponach zajmiemy się w dzisiejszym artykule.

Bieżnik symetryczny

Bieżnik symetryczny jest najmniej zaawansowany pod względem technologicznym. Opony z takim bieżnikiem zakładane są zazwyczaj do samochodów o relatywnie niskiej mocy. Cechą charakterystyczną tego rodzaju bieżnika jest identyczny kształt z każdej strony. Dzięki temu opony można zakładać w dowolnej pozycji, co ułatwia ich montaż. Opony z bieżnikiem symetrycznym są szczególnie polecane do aut poruszających się głównie w ruchu miejskim. Ten typ opony najlepiej spisuje się przy niewielkich prędkościach. Mała szerokość opony sprawia, że generuje ona niski poziom hałasu. Szerokość opony ma także wpływ na mniejsze zużycie paliwa. Opony symetryczne są także stosunkowo tanie.

Opony z bieżnikiem symetrycznym mają także pewne wady. Ich słabością jest mniejsza efektywność odprowadzania wody spod kół. Wjeżdżając w większą kałużę, musisz się liczyć z ryzykiem utraty przyczepności. Opony symetryczne charakteryzują się także dłuższą drogą hamowania. Mają również gorsze właściwości trakcyjne, które ujawniają się w trakcie pokonywania zakrętów. Jeśli często przemierzasz dłuższe dystanse, to opony symetryczne nie będą dla Ciebie optymalnym wyborem.

Bieżnik kierunkowy

Cechą charakterystyczną opon kierunkowych jest struktura bieżnika przypominająca literę V. Na każdej oponie jest umieszczony znaczek, który informuje o kierunku toczenia opony. To bardzo ważna wskazówka, która pozwala na prawidłowy montaż opony. Jeśli założysz opony odwrotnie do wskazanego kierunku toczenia, to spowodujesz pogorszenie ich właściwości trakcyjnych. Przekłada się to na spadek bezpieczeństwa podczas jazdy.

Wśród zalet bieżnika kierunkowego trzeba wymienić doskonałe odprowadzanie wody i błota spod kół. Opony z bieżnikiem kierunkowym sprawdzają się w trakcie dynamicznego ruszania i hamowania. Opony symetryczne charakteryzuje duża rozpiętość cenowa. Dzięki temu bez trudu wybierzesz model spełniający Twoje wymagania i możliwości finansowe. Omawiany typ bieżnika jest stosowany zarówno w oponach letnich, zimowych, jak i całorocznych.

Bieżnik asymetryczny

Ostatnim typem jest bieżnik asymetryczny. Charakteryzuje się on najwyższym stopniem zaawansowania technologicznego. Opony asymetryczne mają charakterystyczną rzeźbę bieżnika. Jego struktura jest inna na zewnętrznej części niż na wewnętrznej. Zewnętrzna część opony ma bardziej agresywny bieżnik, a także jest twardsza i bardziej masywna. To zapewnia optymalne właściwości trakcyjne. Wewnętrzna strona ma więcej rowków i lameli. Pomaga to w efektywnym odprowadzaniu wody spod kół. Te cechy bieżnika sprawiają, że opony asymetryczne doskonale radzą sobie w trakcie przyspieszania i gwałtownego hamowania na mokrej nawierzchni.

Kupując opony z bieżnikiem asymetrycznym, musisz pamiętać, że wymagają one odpowiedniego montażu. Strona wewnętrzna opony jest oznaczona napisem „inside”, a strona zewnętrzna – „outside”.

Jeżeli nadal masz problem z wyborem najlepszego typu bieżnika, to zajrzyj na stronę plusgum.pl. Sklep z oponami Plusgum oferuje szeroki asortyment opon oraz fachowe doradztwo w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań.

fot. materiały prasowe

Jakie wyróżniamy rodzaje bieżnika w oponach?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here