Fundamenty strategii sprzedaży dla B2B

Sprzedaż B2B różni się od modelu B2C pod wieloma względami. Procesy sprzedażowe są dłuższe i angażują więcej interesariuszy. Jak opracować skuteczną strategię sprzedaży w tym sektorze?

Proces sprzedażowy w sektorze B2B

Na rynku B2B proces sprzedażowy jest o wiele bardziej skomplikowany niż w przypadku B2C. Sprzedawcy realizują zamówienia opiewające na duże kwoty, dostosowując formę płatności oraz dostawy do preferencji klienta. Nierzadko muszą oni rozmawiać z wieloma różnymi jednostkami, by w końcu dostać się do osoby decyzyjnej. By przypieczętować sprzedaż, udają się na spotkanie osobiste z klientem, kierują też do niego bardziej spersonalizowane reklamy oraz ofertę.

Strategia sprzedaży dla B2B – fundamentalne zasady

Klienci B2B dokonują sprzedaży świadomie – robią research i pytają specjalistów. Nierzadko mają już duże doświadczenie z produktem lub usługą, a więc mają także określone preferencje względem jego właściwości. Jak w takiej sytuacji sprzedać im cokolwiek?

Fundamentalne zasady strategii sprzedaży dla B2B to:

  • angażowanie w proces sprzedaży dobrze przeszkolonych handlowców, ekspertów z zakresu oferowanego produktu/usługi;
  • określenie poszczególnych etapów sprzedaży;
  • zbadanie potrzeb klienta i przygotowanie dla niego spersonalizowanej oferty;
  • monitorowanie skuteczności działań;
  • przypieczętowanie negocjacji spotkaniem face to face;
  • pielęgnowanie relacji z klientem.

Najważniejsza jest relacja z klientem B2B

W sprzedaży B2B najważniejsza jest relacja z klientem, zarówno w trakcie rozmów, jak i po sprzedaży. To klient, który, gdy już się zdecyduje, nierzadko dokonuje zakupu wielokrotnie (np. odnawia abonament lub inwestuje w więcej sprzętu) oraz poleca sprawdzony produkt/usługę innym firmom. By było skuteczne, budowanie więzi z klientem B2B powinno mieć ręce i nogi. Warto pielęgnować relację stopniowo i systematycznie oraz korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które usprawnią komunikację z interesariuszem.

Skąd czerpać wiedzę na temat nowoczesnych strategii sprzedaży?

Jeśli chcesz być na bieżąco z trendami sprzedażowymi lub poszukujesz inspiracji, by opracować strategię sprzedaży nowego produktu/usługi, to, co powinno Cię zainteresować to konferencje. Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań – w dużych miastach odbywają się regularne meetupy dla przedsiębiorców wielu różnych branż. To nie tylko okazja do nauki i poprawy skuteczności sprzedaży w firmie, ale i także networkingu.

Podczas branżowych konferencji dowiesz się, z jakich narzędzi (do budowania relacji z klientem, marketingu i sprzedaży) korzystają inne firmy. Zapoznasz się z nowymi produktami i technologiami, nie tylko w teorii, ale i w praktyce. Uzyskasz także cenne porady na temat tego, jak postępować z klientem, który jest trudny lub nietypowy. Tego typu wydarzenia stanowią nieocenioną pomoc w codziennej działalności przedsiębiorstwa, ponieważ dają pracownikom i kadrom zarządzającym szansę na rozwój. Co za tym idzie? Rozwój całej firmy.

Fundamenty strategii sprzedaży dla B2B
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here